čtvrtek 30. září 2010

Fénix Břeclavské ODS povstal z popela levou nohou

Pro začátek tohoto volebního miniseriálu jsem vybral stranu, jež je v současnosti dominantní silou vládní koalice. Toliko ke kritériu výběru. Specifikum břeclavské ODS je v tom, že je složena z "nových tváří", neboť byla v roce 2007 rozhodnutím oblastní rady ODS zrušena. více se dozvíte zde


Kandidátku "obrozené" ODS naplnili lidé jako bývalý poslanec Luboš Krátký, Martin Přibáň a Milan Blažek. První má politické zkušenosti jako stínový starosta z minulých volebních období, další dva jmenovaní jsou matadory politiky 90. let.
Milan Blažek působil ve funkci radního Českého Rozhlasu (tuto funkci uvádím zcela úmyslně, neboť se reálně jedná o funkci politickou). Členem jiné rady, Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, byl i Martin Přibáň. Jeho kritici mu nezapomenou na kontroverze ohledně udělování licencí televizním společnostem.

K těmto osobnostem a politicky zkušeným mužům přidejme opravdovou matadorku břeclavské nebo chcete-li jihomoravské politiky Annu Procházkovou a volební vítězství by mělo přijít samo. Jaké je ale překvapení, že ani jedna z těchto osobností nestojí v čele kandidátní listiny ODS (rozuměj není kandidátem na starostu). Tím, kdo by se měl stát v přístím volebním období starostou je Aleš Nešpor.



Právě osoba lídra by měla do značné míry definovat program strany a lídr by měl být s programem strany ztotožněn. Je na pováženou, že Aleši Nešporovi je pouze 31 let. Věk sice není zásluha, nedostatek zkušeností ale většinou bývá spojen s nízkým věkem.
Velkým problémem osoby Aleše Nešpora je jeho vzdělání. Vysoškolské vzdělání z hotelové školy není právě přesvědčivým argumentem pro to aby byl volitelným kandidátem. Na druhou stranu alespoň má vysoškolský titul, což by mělo být zárukou toho, že disponuje dostatečným intelektem ke zvládnutí funkce na kterou kandiduje.
Rovněž praxe lídra ODS není nijak oslnivá. Podle informací na webu ODS Břeclav pracoval pan Nešpor jako vedoucí rodinné restaurace, jako provozní ve sportbaru a pak jako manažer rodinné restaurace. Nejasný je nejen rozdíl mezi první a poslední pracovní pozicí, rovněž jeho kvalifikace zjevně není ničím, co by se dalo prezentovat jako silná stránka.
Jakožto jednička kandidátky je garantem celého volebního programu, chybí však jakýkoli náznak toho, co jej činí vhodným kandidátem, v čem je silný, co může nabídnout městu. Praxi ve sportbaru má mnoho břeclaváků, navíc toto spojení může evokovat náklonnost k přebujelému hazardnímu byznysu v břeclavi, což opět není nic lichotivého.
Více zjistit o Aleši Nešporovi je obtížné, jeho webová prezentace je jednostránkovým volebním letákem, čili zůstává ověnčen závojem tajemství, což se někomu buď líbí nebo ne. Rozhodně je to však v rozporu s jeho heslem "Otevřeně, demokraticky a seriózně", protože naplňuje pouze část "demokraticky".

Ale abych pouze nepsul lídra, věnujme se programu ODS pro období 2010-2014.

Že je v Břeclavi problémem bezpečnost nikoho nepřekvapí. I proto ODS staví na začátek programu toto téma. Navrhuje jakýsi osobnější přístup, rozdělení města na rajóny jak mezi policisty, tak mezi zastupitele a zdůrazňuje roli zpětné vazby od občanů. Pomineme-li to, že vyjádřením zpětné vazby jsou volby jako ohodnocení výkonu veřejné funkce, má i rozdělení na rajóny svá úskalí. Rozdělit policisty do rajónů zvládne velitel městské policie snadno, horší už to bude s rozdělením zastupitelů. Představa že zvolení zastupitelé budou splňovat kritéria kvótního výberu tak, aby měli vztah ke svému "rajónu" je nepravděpodobná a přidělování rajonů "přespolním" asi nenaplní požadovaný cíl.
Vrcholem bezpečnostní absurdity je, jak jsem upozorňoval slib prosazení přísnějších trestů za pouliční kriminalitu. Tato agenda v demokratické společnosti (nepodezírejme břeclavskou ODS z nedemokratičnosti) patří do působnosti policii a orgánům státních zástupců a soudců a nikoli města. Tedy první falešný slib.

V sociální oblasti  nenavrhuje ODS žádné převratné změny, navrhuje zpřísnit podmínky pro nárokování sociálních dávek (zjevně narážka na Romskou komunitu) a navázat je na řádné plnění rodičovských povinností. Už ale neříkají co jsou řádně plněné rodičovské povinnosti. Dále je v programu modernizace domů seniorů a zamezení zneužívání invalidních důchodů. Opět ale chybí jaký apel hodlá radnice použít na lékaře, kteří posudky vydávají.

Dopravní politika ODS je postavena na výstavbě obchvatu, který nám slibuje již několikáté vedení radnice. Obchvat uleví dopravě v centru, následně vybudujeme síť cyklostezek a bruslo-stezek. Naprostou nutnost vybudování chodníku k Tescu program ODS reflektuje, což mu přičtěmě k dobru, stejně jako nápad spojit městské části lávkami přes "špicu" a vybudování rychlého spojení pro nemotorová vozidla. Řešit dopravu kruhovými objezdy v Břeclavi a vybudovat autobusový terminál je v programu rovněž, už ale chybí plán co udělat se starým autobusovým nádražím.


Městskou infrastrukturu chce ODS doplnit o smuteční obřadní síň. Cukrovar chce revitalizovat formou rozparcelování a nikoli prodejem jednomu investorovi. ODS rovněž navrhuje vybudovat rozhlednu ve věži břeclavského zámku a mít čisté a spravené ulice. Jaké překvapení.

Konec výstavby hypermarketů v centru Břeclavi stejně jako obnova "ubytování nižšího evropského standartu"-rozuměj autokempu a podpora lodní dopravy jsou pilíři pro politiku rozvoje cestovního ruchu. Podle programu ODS nemá být Břeclav "jen vstupní bránou LVA".


Břeclavská ODS se opět cítí privilegována měnit zákony, když tvrdí, že se bude aktivně věnovat vyhledávánbí změn zákonů. Opět kompetence na celostátní úrovni, opět pokus být v centru dění. Kdo bude tyto změny vyhledávat? Právní oddělení radnice? Konec Radnice jako plátku naprosté neobjektivity je chvályhodným cílem ODS, ale proč nezrušit Radnici úplně? Jaká je záruka objektivity dalšího vedení radnice?
Těžko to dekódovat, ale navrhuje břeclavská ODS referendum? Proč to neřekne? Nebo co jinak znamená věta: "Všichni musí mít možnost aktivní účasti při rozhodování v oblastech ovlivňujících rozvoj města." Proč to ODS neřekne, to je mi záhadou.

Životní prostředí dominuje kampani ODS, "Nechceme CHKO Soutok" je snad jedinou diskusí, v níž jsou kandidáti ODS opravdu zapojeni. Jak nám CHKO Soutok (kam se jede, jak si pamatuju ze svých mladých let let, asi dvě hodiny) brání v růstu? Proč ODS neřekne jak konkrétně? Proč nepracovat na konsensu?
Bohorovnost ODS uvidíme ve vyjádření: "Obnovíme tradici pravidelných trhů a umožníme místním zemědělcům a pěstitelům prodávat denně čerstvé produkty." Bez břeclavské ODS by zemědělci zřejmě  neměli možnost prodávat své výrobky? Tak to už je na mě moc.

Kulturní politika je v současné Břeclavi až směšná, kdyby nebylo pionýrů Kabelky a Hanzla tak bychom se topili ve folklóru jako na konci 19. století. Co navrhuje udělat ODS: "podpořit smysluplné projekty" což nemá žádnou vypovídací hodnotu, jako každá prázdná věta.
Co dál navrhuje ODS? Centralizaci do "Městského kulturního centra, které by plnilo koordinační funkci pro jednotlivá sdružení a zařízení." A co budou dělat samotná sdružení, když bude všechno zařízeno?

Nejlépe by ODS udělala, kdyby navrhla, že se do kultury nebude plést (v duchu neoliberalismu) nebo že usnadní přístup občanům k městské infrastruktuře. Kulturní program ODS je směsí jablek a hrušek, kterou nelze rozluštit a rozhdoně nenasťiňuje priority.

Školství a palčivý problém nedostatku mista ve školkách hodlá ODS vyřešit podporou soukromých školek. Proč by tyto soukromé školky vznikaly, když potřebují podporovat? Nebudeme podporovat vlka v tom, aby nám jedl ovce?
Podporovat své studenty by mělo každé město, takováto informace je ve volebním programu jaksi navíc. Nebo není? Abychom nemuseli stavět další busty Petra Bezruče...

Podpora mládežnického sportu je hlavní prioritou ODS. Což je výborné, teď už jen nepodporovat špatně hrající fotbalisty v třetí lize a nechat naše malé hvězdy hrát. A klidně i prohrát. Nebo nechat zahrát?
Modernizace břeclavského koupaliště je tématem, které ODS zvolila jako druhou hlavní sportovní otázku. Já na ni odpovídat nebudu. Potřebujeme modernizovat koupaliště?

Předvolební miniseriál pro Břeclavské voliče

Rozhodl jsem se, že komunální volby v mém rodném městě jsou ideální záminkou pro to, abych vás začal krmit svýmy moudry. Jestli tento blog dočtete, pak jsem zvítězil. Pokud se ptáte jakou mám kvalifikaci pro takovouto analýzu, pak vězte, že se věnuji studiu politické vědy na Masarykově univerzitě v Brně. Inženýr by nakreslil výkres pro výrobu, no, a já vám připravím analýzu.

Chtěl bych provést analýzu svižnou, rozebrat osobnosti kandidátů-zejména lídrů a analyzovat volební programy jednotlivých spolků. Ti z vás, kteří nejste rozhodnuti pak můžete můj minimateriál použít k rozhodnutí komu dáte svůj hlas.

Komunální politika má totiž svou specifickou ideologii i jazyk. Komunální politika má zcela jiný rozměr než politika na národní úrovni a často se slibují věci, které nejsou v kompetenci samosprávy (tak jak jsme byli svědky například ve volbách krajských v souvislosti s s tzv. "poplatky u lékaře"). Komunální politici často rozhodují o velkých sumách peněz. Vždyť rozpočet města Břeclav v roce 2009 (jeho výdajová složka) tvořila 659 994 000 korun, tedy téměř tři ctvrtě miliardy korun.
V neposlední řadě ke zvolení politika do zastupitelstva či rady obce je potřeba mnohem menšího počtu hlasů, než například do Parlamentu. Tím se váš hlas stává ještě cennějším a v kombinaci s možností znát kandidáta je zcela efektivním nástrojem pro výběr lidí, kteří budou další roky rozhodovat o směru, jakým se bude vyvíjet naše město. Apeluji na vás (a nebojte se,  apeluji naposledy): Důkladně zvažte komu dáte v podzimních volbách svůj hlas.