pátek 14. září 2012

Terminál - nádhera nebo šlendrián?

V posledním týdnu jsme konečně mohli vidět, jak má vypadat onen dlouho očekávaný terminál hromadné dopravy v Břeclavi. Mám výhrady k samotnému terminálu jako stavbě, jeho provedení a k přístupu ze strany  radnice.

Terminál - stavba dvacetiletí

Obchvat je v nedohlednu a těžko říct jestli vůbec někdy bude. Terminál se tak zcela jistě stane nejdůležitějším místem v Břeclavi od otevření hranic s Rakouskem. Historicky byl rozvoj Břeclavi spojen s rozvojem železnice, se vzrůstajícím významem trati rostl význam Břeclavi.

Břeclav je dnes jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů v zemi, projde jím cca 25% zboží dopravovaného po železnici. V osobní dopravě je Břeclav vůbec nejdůležitějším uzlem na jižních hranicích ČR. Přestupují zde nejčastěji cestující na tratích Berlín - Vídeň, Praha - Bratislava, Vídeň - Varšava.

Místní osobní doprava je pro Břeclav tou nejvýznamnější, přestupují lidé, kteří jezdí za prací do Brna, Hodonína. Spojení s okolními vesnicemi zajišťují zejména autobusy, stejně jako břeclavskou hromadnou dopravu.

Dohromady, podle diplomové práce Marie Střechové o dopravě v Břeclavi, mluvíme každý den o zhruba 18 tisících cestujících. Takové je tedy předpokládané množství lidí, které alespoň jednou denně projde novým terminálem. Pro město se zhruba 27 tisíci obyvateli je to dost významné číslo. Toliko zdůvodnění důležitosti terminálu.

Sterilní architektura "nové Evropy"

Jak bude nový terminál na cestující působit? Jistě si pamatujete rekonstrukci břeclavského nádraží, která stála zhruba 2,5 miliardy korun. Jistě staré nádraží bylo zašlé a špinavé. Pořád se u něj dalo ale jednoduše zaparkovat a mohli jste si dát gulášovku v nádražce.

Bohužel, v naší zemi se rekonstrukce pojímá běžně radikálně, namísto renovace sloupoví a střech jsme se dočkali vlnitého plechu a standartizované modré barvy. Břeclavské nádraží díky tomu vypadá jako tisíc jiných stanic v České republice.

Jako bonus, bude celý terminál pod dohledem kamer. Což v překladu znamená, že policisty tam neuvidíme, neboť kde jsou kamery není třeba mužů zákona. 



Půllitr vody za třicet, bageta za padesát

To že si myslím, že rekonstrukce nádraží uškodila jeho estetice vás nemusí zajímat. Za stejně odpudivý ale považuji i návrh nového terminálu, protože na rekonstrukci nádraží přímo navazuje.

Co vás ale asi zajímat bude je obsah vaší peněženky. Vy, kdož jezdíte vlakem, jste si jistě všimli jak nechutně drahé jsou prodejny na zrekonstruovaných nádražích. Půllitr vychlazené vody za třicet korun není výjimkou, něco k jídlu stojí aspoň padesát korun.

Čím je to způsobené? Určitě také vysokým nájmem, který ČD účtují, ale nám stačí, že je to drahé. Koupit si párek v rohlíku je poblíž nádraží nemožné, volba je mezi přecpaným asijským bistrem a pizzou z okýnka, které ale bude opravdu daleko. Plána terminálu nepočítají s žádným zvýšením konkurence, což by teoreticky vedlo ke snížení cen, naopak hodlají nahánět zákazníky nahánět do haly ČD a jejich drahých obchodů.

Proč to řeším. Plány terminálu nepočítají s žádnými vedlejšími funkcemi, má jít výhradně o funkci přepravní. Párek si tam teda nedáte, stánek s novinami si neotevřete a dobré espresso vám holubi na chodníku asi neudělají. 
To také vypovídá o možnostech vytvoření nových pracovních míst/podnikatelských příležitostí u terminálu, kterým projde denně 18 tisíc lidí. 
Budete si moct sednout na jednu z dvanácti laviček, ale zapálit už ne, kuřácký koutek taky nejspíš nebude.


Radnice se nechce bavit

V kontextu významu stavby úplně vyčnívá komunikace radnice, která dělá, jakoby se jí kritika, diskuse a snad ani stavba terminálu netýkala. Slovy referentky pro vnější vztahy (mluvčí radnice?) Elišky Windové "tisková konference proběhla", Přeloženo, občané všechno, co mají vědět vědí, a co nevědí, to cituji: "zažádejte si, prosím, písemně podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Na to máte nárok. Přeji hezký den."
Komunikace mluvčí Elišky Windové na facebookových stránkách Zprávy z města Břeclavi


Přínos terminálu nám nejenže nikdo veřejně neosvětlí, nikdo neřekne na co půjde těch předpokládaných 55 milionů co má Břeclav dofinancovat. Jestli se jimi zaplatí trocha vlnitého plechu, aby na lidi co čekají na zastávce nepršelo, tak tomu říkám plýtvání.

Arogance s jakou k nejvýznamnější stavbě posledních let radnice přistupuje je alarmující. Představuje ji sice jako svůj největší úspěch (ve srovnání s jinými "úspěchy" je to pochopitelné), ale vůbec neříká, proč. A upřímně, když se nad tím zamyslíte, co kromě střechy nad hlavou lidí, co čekají na autobus, je podle vás přínosem, když se na ten projekt podíváte?

Jenomže už máme projekt a dotaci

Projekt je dle mého připravený velmi špatně respektive nedostatečně. Zadán ho dostala jediná firma napojená na kraj - Sudop - firma která nezveřejňuje jméno jediného svého zaměstnance. Takže, penízky do kasičky jihomoravské ČSSD? Myslím si, že je to dobře položená otázka.

Klasická argumentace politiků vůči mně- když budu parafrázovat Brno - že se snažím jen "bořit a ničit" je jasná, vždyť přece na tom projektu (asi!) někdo pracoval a stálo to spoustu práce a úsilí a já jsem to nedělal, takže bych měl mlčet. Naopak, mlčet a nechat bez mrknutí oka nechat realizovat projekt za sto milionů, je pro mě  věc, kterou bych neměl nechat bez komentáře.

Nic se nestane, když se projekt pozastaví a trošku víc se bude přemýšlet a plánovat, když už se to radnice rozhodla dělat. Když jsme dotaci dostali přiklepnutou, tak ji dostaneme přiklepnutou znovu, projekt je asi dobře připravený. Břeclavským ale nic nepřinese. A lidi, kteří chodí na autobusák už dvacet třicet let na autobus, by jednu, poslední, zimu ještě přežili i bez terminálu.